Cilo Reşko(Uludoruk) 4135 M 2019 Mart Kış Tırmanış Faaliyet Raporu – Recep Kulaber

Faaliyetin Adı: Cilo Reşko(uludoruk) Kış Tırmanış Faaliyeti
Faaliyet Tarihi: 18-24 Mart 2019
Faaliyeti Düzenleyen: KLOSDAG – Kulvar Lokal Santral Dağcılık ve Doğa Sporları İhtisas kulübü
Faaliyet Sorumlusu: Sönmez ERKAYA, Kahraman AYTAN(yerel rehber), Recep KULABER(artçı)
Faaliyet Bölgesi: Hakkâri Türkiye
Rota: Klasik Rota
Kamp Yeri: 1.kamp serpil yaylası 2.kamp Horkadim yaylası
Teknik Malzemeler: (kişisel ve kamp malzemelerin dışında)2 ad tam ip,15 adet karabina, Ara emniyet malzemeleri, çok sayıda perlon, yardımcı ip, Emniyet kolonu, Telsiz, GPS. Krampon, klasik kazma,
kürek.
Hava Durumu: Hava tahmini -5 bulutsuz dolunay var ve yıldızlar net, hafif rüzgârlı,
yağış yok.
Sporcular: Sönmez ERKAYA(antrenör), Ali Emrah DOĞUYILDIZ, Cemal TURAN, Hakan ŞAHİN, Kenan ALTUN, Olcay KELEŞ, Recep KULABER, Sefer ÖZTÜRK, Seval SAYAR, Ümit BABALIK, Yüksel AKTİ, Zafir SEZER, Kahraman AYTAN(yerel rehber),Emrah KAYHAN.

Cilo Kış Tırmanışı
Zirvesi dört mevsim boyunca erimeyen kar ve buz örtüsü ile kaplı tektonik bir dağ olan Cilo Dağı
Güneydoğu Torosların en doğu uzantısını oluşturur. Türkiye’nin güneydoğu ucunda, Hakkâri ilinin
sınırları içerisinde yer almaktadır. Cilo Dağı 4135 metrelik rakımıyla Türkiye’nin ikinci yüksek
doruğudur. Cilo Dağı’nın önemli yüksek zirveleri arasında Uludoruk (Reşko-4135m), Suppa Durek
(Erinç-4060m), Köşedireği Dağı (3700m), Kisara Dağı (3500m), Maunseli Sivrisi (3850m), Gelyona
tepesi (3650m) yer alır. (wikipedia)
Reşko Uludoruk zirvesinde ilk tırmanış, 1931 senesinde “Ludwig Sperlich” ve arkadaşı “Ludwig
Krenek” tarafından gerçekleştirilmiştir. Zaman içerisinde birçok Türk ve yabancı sporcu Reşko
zirvesine yaz ve kış tırmanışları yapmıştır. Fakat 32 yıl bu zirveye kış tırmanışı yapılmadı. 2013 yılında
KLOSDAG kulübü sönmez ERKAYA liderliğinde ve yerel sporculardan oluşan bir ekiple başarılı bir
tırmanış gerçekleştirilmiştir.

PROGRAM AKIŞI:

18 Mart 2019

Atatürk hava limanında faaliyete katılacak ekibin yarısı ile buluştuk. Saat 11,45 uçağı ile Hakkâri
Yüksekova Selahaddin Eyyubi Havalimanına indik. Taksi ile 15 dk. Sonra Yüksekova zafer oteldeyiz.
Ekibin diğer üyeleri ve yerel rehberimizle burada buluştuk.

Saat 15:00

Yüksekova 1950 m ile yüksek bir ilçe olmasından her taraf karla kaplı ve soğuk. Otelimize yerleştikten
sonra faaliyet için eksiklerimizi tamamlamak için alışverişe çıktık.

Saat 21:00

Tanışma ve teknik toplantısı sonrası, Yüksekova’da yaşayan Kahraman ve Emrah bize sürpriz yapıp
güzel bir mekâna götürdü. Gece eğlendik.

19 Mart 2019

Saat 08:00

2 minibüs 18 sporcu ve kamp çantalarımız ile Yeşiltaş’a hareket ettik. Önce yol üstünde askeri gözlem
noktasında kimliklerimiz kontrol edildi. Ardından kar örtüsü ile kaplanmış, köylerden geçtik. Saat 9,00
da Yeşiltaş’a geldik. Askerler kimliklerimizi burada da toplayıp kayıt altına aldılar. Önceden izin
alındığından her hangi bir problem çıkmadı.

Saat 09:30

Araçlardan inip çantalarımızı sırtladık. Vadide Belkıs Dağı’nı solumuza alarak karla örtülü yoldan
Yükseldik. Çığ düşmüş topaklaşmış kar kulvardan geçerek saat 11,50’de ağaçlar içinde boşaltılmış köy
Darıca’ya vardık.

Saat 11:50

Kar yağışı ve tipi başladığından kapı ve penceresi olmayan bir eve girdik. Soğuktan korunmak ve
ihtiyaçlarımız karşılamak için verilen bu mola ekip için moral oldu.

Saat 01:30

yoğun Kar yağışı altında yükselmeye devam ettik. Çığ riski taşıyan parkurdan dikkatli ve nizami geçtik.
Yoğun kar örtüsü sebebi ile diz kapağımıza kadar ayağımız gömüldüğünden Kulvar lokal santral
metodu ile yürüdük. Bu noktada yoğun kar sebebi ile dönme kararı alan dört dağcı ile karşılaştık.

Saat 17:30

Sırta ulaşıp diğer vadi sektörüne geçtik. Vadi tabanına ulaşmak için artık aşağıya doğru
yürüdüğümüzden işimiz daha kolaylaştı. Saat 17,30 da geceleyeceğimiz 1.kamp alanı serpil yaylasına
geldik. Dere metrelerce kar altında. Ufak bir kısmı açıkta kalması, büyük şans. Çadırımızı attık,
yemeğimizi yedikten sonra tartışmalı bir toplantı yaptık. Bizim guruptan 3 kişi yerel doğaseverlerden
5 kişi toplam 8 kişi dönme kararı aldılar. Fırtınalı ve gürültülü bir gece olmasına rağmen yorgunluktan
erkenden uyuduk.

20 Mart 2019

Saat 11:00

Birinci kamp alanına İki adet kurulmuş şekilde çadır bıraktık.9.kişi ve yerel rehberimiz toplam 10
sporcu ile Sönmez hoca liderliğinde yürüyüşe başladık. Ayağımızda krampon elimizde kazmalarımız la
Hedef 2. kamp atacağımız Horkadim yaylası. Sıra ile iz açarak Saat 13,30 da kulvar girişine ulaştık.
Eğimli kulvardan zor şartlarda yükselerek(hoca bu kulvara Azap kulvarı ismini koymuş) bata çıka gece
21,45 da horkedim yaylasına ulaştık. Rakım 3000 m. Çadırlarımızı atarken hoca duyuru yaptı ”Teknik
toplantı saat 23:30 da”

21 Mart 2019

Harika bir manzara ile uyanıyoruz, dünkü sert hava gitmiş pırıl pırıl güneşli bir havaya bırakmış. Günü
coğrafyanın tadını çıkartıp, kampta dinlenerek geçirdik.

22 Mart 2019

Saat 05:00

10 kişilik ekiple Coğrafyaya göre güzel bir havada zirve yürüyüşümüze başladık. Horkedim vadisinin
batı yönüne doğru yükseldik. Saat 06,30 da karla örtülmüş ilk çatlağı yarım saat sonrada ikinci çatlağı
geçtik. Güneşin doğması ekibin moralini artırdı, Fakat Hedik olmadığından karda ilerlememiz çok
zorlaştı.

Saat 12:30

Ekipte iz açan sporcuların azlığı yavaş yükselmemize neden oldu. Bitmeyeceğini düşündüğümüz sırt
rotası bitti. Nihayet platoya(4000M) ulaştık. Bu nokta zirvenin hemen altında düz sayılabilecek bir
alan. Buradan sonraki rotamız artık daha teknik olacak. Kısa bir moladan sonra ip birliğine girdik. İp
birliğine girmek istemeyen sporcular olsa da hoca bu konuda ısrarcı oldu. İki düşme provası yaptıktan
sonra artık hazırız.

Saat 01:15

Hocanın son uyarı ve bilgi aktarmasından sonra önceden belirlenen sıralama ile sırt hattına girdik.
Dakikalar önce net gözüken zirve artık puslu havaya bürünmüştü. Sırt hattının korniş oluşan
bölümüne yaklaşık 2 mt mesafe bırakarak yükselmeye başladık. Yaklaşık 5 dk. Sonra yüksek bir
gürültü duyduk, beraberinde hava sirkülasyonuna neden olup karlı zemin sarsıldı. Ben ip birliğinin
ikinci sırasındaydım, önümde olan Sönmez in yere kapandığını görünce hızlı bir şekilde kazmamı
sapladım. O an anlamadım, hemen arkamdaki Olcay ve arkasından Seval iki büyük parça buzul
kornişin kırılmasından yükseltiden aşağıya düşmüşler ve duvarda asılı kalmışlar. İki sporcunun arka
arkaya düşmesi ile oluşan şok ilk benim belime ve kollarıma geldi. Şok beni Kazmamdan sürükleyip
uzaklaştırıp Yar’a yaklaştırsa da bırakmadım. Ayrıca Omuzumda bulunan ip Sönmez’e yük binince
gerginleşip boynuma baskı oluşturduğundan başım kara gömülmüştü. Ekipte tam zamanında
kazmalarını sapladı. İp birliğinin Arka sırasındaki sporcu arkadaşlarım öne gelip sönmez hocaya
yardımcı oldular. Hoca hızlı ve soğukkanlı bir şekilde karda istasyon kurarak yükü istasyona aktardı.
Arkasından hızlı bir şekilde kurtarma çalışması yaparak iki arkadaşımızı sağlıklı bir şekilde yukarı aldık.
Ölümcül bir dağ kazasından burnumuz bile kanamadan kurtulduğumuz için Çok Sevindik. Kısmen
rahatlamıştık, artık korku dolu anları geride kalmıştı.

Saat 15:10

piloto da toplantı yaparak dönme kararı aldık. Problemsiz bir şekilde iniş yaptık. Kamp attığımız alan
Horkedim yaylasına saat 18,45’de ulaştık. Bir gece burada ertesi günde serpil yaylasında
konaklayacağız.

23 Mart 2019

Dönüş uçağını kaçırma kaygısı yaşayan Sefer ve Cemal. Sabah erken saatte inme kararı alınca
Kahraman’da onlara katıldı. Üç kişi kamptan ayrılıp Yeşiltaş’a yolculuğa başladılar. Bizde Saat 11,00 da
toplanıp iniş yolculuğuna başladık. Sis altında kaygılı başladığımız inişimiz hava açınca keyfe dönüştü.
Çıkarken bizi çok zorlayan azap kullarından Yer yer kayarak indik.

Saat 13:20

Vadide serpil yaylasına doğru ilerlerken, bir sürprizle daha karşılaştık.
Cilo Kış Tırmanışı
Uzaktan gördüğümüz askeri helikopterin hemen önümüzde inmesi, bizi şaşırtıp kaygılandırdı. Askerler
binmemizi istediler. Şaşkın bir şekilde içeriye doluştuk. Askerler ’ ‘sizi almak için emir aldık’ ‘deyince
içimize mutluluk kapladı. Saatlerce yürümüyecektik.Araç havalandı, günlerce yürüyüp, tırmandığımız
coğrafya altımızda ufalıp, âdeta makete dönüştü. Artık mesafelerin önemi yoktu.15 dk. Uçuştan sonra
dağın zirvesine kurulmuş bir karakola indik. Burada askeri bir doktor tarafından muayene edilip
yüzümüzdeki kar yanıkları için krem uygulandı. Daha sonra biz çay eşliğinde sohbet edip dinlenirken,
Sönmez ve Kenan Serpil yaylasında tedbir amaçlı bıraktığımız iki çadırı toplamak için helikopterle
tekrar havalandı.

Saat 14:00

Helikopterle mesafelerin önemi yok. Araç bizi karakoldan 10 dk. İçinde Yüksekova’da askeri bir alana
indirdi. Yetkililer bizi buradan üçüncü piyade karargâhına götürdüler. Karargâhtaki Komutanlarla
tanışıp sohbet ettik.
Cilo Kış Tırmanışı
Sohbet esnasında tırmanış faaliyetimizi drone erle izlediklerini, dağdan inerken üç arkadaşın erken
inmelerinden yardım getirmek için indikleri sonucuna vardıklarını. Helikopteri bu yüzden
gönderdiklerini anlattılar.
Cilo Kış Tırmanışı
Yoğun sorumluluklarının içinde bizi düşünüp takip etmeleri ordumuzla ilgili güvenimizi ve sempatimizi
daha da artırdı.

Saat 15:00

tekrar bir araca binip bizi otelimize bıraktılar. Günler sonra konforlu bir alana gelmek, büyük
mutluluk. Erken inişe geçen arkadaşlarımız olaylardan habersiz saatler sonra otele ulaştılar. Tabi bizi
otelde görünce çok şaşırdılar. Sabahında bu coğrafyadan biraz hüzünlü ama tekrar gelme sözü
vererek ayrıldık.
Faaliyet raporunu yazan: Recep KULABER

Henüz bir yanıt yok - "Sorularınızı aşağıda ekleyebilirsiniz"

Söylemek istediğiniz bir şey mi var?