Ağrı Dağı Kış Tırmanışı Faaliyeti – Mart 2021

Faaliyetin Adı: AĞRI DAĞI KIŞ TIRMANIŞI FAALİYETİ 15-20 Mart 2021
Faaliyet Tarihi: 15-20 Mart 2021
Süre: 6 gün
Faaliyeti Düzenleyen: KLOSDAG – Kulvar Lokal Santral Dağcılık ve Doğa Sporları İhtisas kulübü
Sporcular: 1-Sönmez Erkaya- Klos Dağcılık ve Doğa Sporları İK.- TDF Dağcılık Antrenörü
2-Hakan Öz- Karakayalar Dağcılık ve Doğa SK.
3-Hakan Deniz Özmalkoç- Anadolu Dağcılık ve Doğa SK.
4-Gülderen Saygı- Verçenik Dağcılık ve Doğa SK.
5-Atıf Eroğlu- Verçenik Dağcılık ve Doğa SK.
6-Ahmet Kerem Daşçıkaran- Anadolu Dağcılık ve Doğa SK.
7-Hatice Erener- İstanbul İl Gençlik SK.
8-Tolga TÜRKANIK- Anadolu Dağcılık ve Doğa SK.
9-Seval Sayar- Klos Dağcılık ve Doğa Sporları İK.
10-Oruç Karacık- Klos Dağcılık ve Doğa Sporları İK.
Gerekli Kamp Malzemeleri 5 Mevsim Çadır, Ocak, Min. -15 konfor uyku tulumu, Mat vs
Gerekli Kişisel Malzemeler Termos, yemek seti vb.
Gerekli Teknik Malzemeler: Kask, Krampon, Kazma, Baton, Buz burgusu, Tam ip, Emniyet Kemeri, Karabina, Yardımcı ip, Perlon (Kask ve Baton kullanıldı)
Güzergâh: Ağrı-Doğubayazıt-Çevirme mh.-Doğubayazıt-Ağrı
Alınan Gıdalar: Makarna, Kavurma, Bulgur, Nohut, Çorba, Peynir, Zeytin, Ekmek ve
Atıştırmalıklar, Su kardan karşılanacak.
Kamp Alanı: Ana Kamp 2920 m, 1. Kamp 3540 m.
Zemin: 10-100 cm arası yükseklikte Kar ile kaplı.
Rota: Klasik Rota
Raporu Yazan: Hakan Öz

Günlük

15 Mart 2021 (1.Gün):

Faaliyet sahibi olan Klos Dağcılık Kulübü Antrenörü ve Ekip liderimiz Sönmez Erkaya ve diğer 6 kişi İstanbul ili, ben ise (Hakan Öz) Eskişehir’den gelerek İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı’nda buluşuldu. Gülderen ve Atıf ise 1 gün önce Samsun’dan şahsi araçları ile, ekip ile Doğubayazıt’da buluşmak üzere yola çıktılar. İstanbul’dan 12:30 da kalkan uçak ile saat 14:10 da Ağrı Ahmedi Hani Havalimanı’na ulaşıldı ve Doğubayazıt’da konaklanacak olan bağ evine ilçe merkezinde geç bir öğlen yemeği yedikten ve gerekli market alışverişinin yapılmasından sonra akşam üstü ulaşıldı. Bağ evi’nde bizi Gülderen, Atıf, Bağ evi sahipleri ve alan rehberimiz Cuma Saltik karşıladı, ekibin tamamı ilk defa biraraya geldi ve gece 23:00 civarına kadar faaliyet toplantısı, akşam yemeği, kaynaşma, muhabbet ve ertesi gün için gerekli hazırlıklar tamamlandıktan sonra mutlak sessizliğe geçildi.

16 Mart 2021 (2.Gün):

Sabah 07:00’da kalkılarak Bağ evi sahipleri tarafından hazırlanan özenli kahvaltı ile güne keyifle başladık. Önce küçük bir alışveriş ve Van’dan gönderilen ocak kartuşlarını teslim almak için ilçe merkezine, ardından da Çevirme mahallesine ulaşımımızı sağlayacak olan servisle 08:00 civarı yola çıkıldı. 10:05 de Çevirme mh. ilerisinde rota başlangıcında (2150 m) kamp yüklerimizi Ana Kamp’a taşıyacak olan atlar ve sahipleri ile buluştuk, kamp çantaları atlara yüklendi ve 10:20 gibi yürüyüşe başlandı. Rota çok az kar, genel olarak çamur ve açık bir hava ile başladı 2300 m’yi geçmemiz ile artık tamamıyla kar ile kaplı ve kapalı bir havada, arazide ilerlemeye devam ettik. Rota üzerinde üst kamplardan dönüşe geçmiş olan Romanya, Bulgaristan, Azerbaycan’dan ekipler ve bir de ülkemiz dağcılarından Ayşe Kaplan ile selamlaşarak ana kamp alanımıza doğru devam ettik. Kamp yükümüzü taşıyan atların yola ne kadar devam edecekleri konusunda, at sahipleri yoğun kar yağışından dolayı oluşan batak kardan dolayı 3000 m üstüne çıkmalarının zor olacağını daha önce belirtmişti ve 2920 m.’de bulunan kap alanına çantalarımızı bıraktıklarını dönüşe geçtiklerinde kendilerinden öğrendik ve 14:00 civarında 2920 m’ye çantalarımızın bulunduğu kamp alanına ulaştık. Ekip lideri Sönmez Erkaya tarafından durum değerlendirilmesi yapıldı ve 3200 m’de bulunan kamp alanına devam edilip edilmemesi konusunda ekip üyelerinin şahsi fikirleri alındı, çoğunluğun ve ekip liderinin son kararı ile ana kampın buraya kurulmasına karar verildi. Saat 14:50 de tüm ekip çadırlarını kurmuş ve yerleşmeye başlamıştı artık. Günün geri kalanında artık sert kış şartları dağa hakim olmuştu, rüzgar ciddi anlamda kendini hissettirmeye başlamıştı, akşam 21:00 sularında dışarıya fotoğraf için çıktığımda daha üst rakımların kapalı olduğunu adeta fırtına olduğunu söylemek doğru olacaktır, yine de aşağıda Doğubayazıt’ın şehir ışıkları net bir şekilde görülebiliyordu, saatte 50 km’yi geçen rüzgarda fotoğraf çekmek mümkün olmayınca çadır gerdirmelerimi son bir kez kontrol ederek çadırıma geri döndüm. Ekibin gün boyu, moral, motivasyon ve kondisyon seviyesinin iyi düzeyde olması bu sert kış faaliyetine ne kadar hazır olduğumuzun da bir göstergesiydi.

17 Mart 2021 (3.Gün):

08.00’de ekip bir sonraki kampa ulaşmak üzere hazırlıklara başladı, plana göre benim (Hakan Öz) çadırım ana kampta bırakıldı ve ihtiyaç dışı fazla malzemeler bu çadıra konuldu. Ben de ekip lideri Sönmez Erkaya ve Oruç’un 3 kişilik çadırına dahil olacaktım. Ekip 10:30’da kapalı ve hafif kar yağışlı bir havada bir sonraki kamp alanı olan 3550 m’ye doğru yola çıktı. Gün içinde öğrendiğimize göre dağda bulunan son ekip bizmişiz, yaklaşık son 3 haftadır ağır kış şartları nedeniyle zirveye ulaşılamaması ve kalan son ekibin biz olmamız sebebiyle faaliyetimiz 1 tık daha önem kazanmıştı, dağ izin verirse zirveye ulaşmalıydık ancak ülkenin en zor klasik rotalarından birinde, yoğun ve sert kış şartlarında bunu gerçekleştirebilmenin çok zor olduğunun farkındaydık ekip olarak, yinede tüm fiziksel, mental, teknik bilgi ve becerilerimiz ile yılmadan amacımıza ulaşma niyetindeydik. Dağdaki 2. günümüz batak kar sebebiyle çok zor bir şekilde devam ediyordu, yinede sırt bölgelerinden ve kayalık alanlardan yola devam ederek hızla ilerlemeye çalışıyorduk. Diğer taraftan ise hava şartları oldukça sertleşiyor ve yoğun tipi yavaşlamamıza neden oluyordu, yer yer bulduğumuz büyük kaya arkalarında küçük molalar ile toplanıp ekip liderimiz Sönmez Erkaya’nın direktiflerini ve bilgilendirmelerini dinliyorduk. Saat artık 16:00’ı yeni geçmeye başlamışken 3540 m’de bulunan kamp alanımıza ulaşmıştık, sert rüzgâr ve kar yağışı altında hızla çadırlarımızı kurmaya başladık ve 17.00’da ekibin tamamı çadırlarına yerleşti. Günün sonunda bir taraftan yemekler yapılırken diğer taraftan ise ertesi günün hava tahminleri inceleniyor ve havanın sertleşeceği hakkında, ekip liderine, şehirde bulunan tecrübeli dağcı dostlarımızdan bilgi geliyordu. Ertesi gün için sabahki duruma bakılarak hareket edilecekti. Günün yorgunluğu ile artık 22:00, mutlak sessizlik vakti.

18 Mart 2021 (4.Gün):

Sabah 06:50 ekip lideri Sönmez Erkaya’nın sesiyle uyandım, havanın çok kötü olduğundan bahsediyordu, anlaşılan bugün çadırdan çıkamayacaktık. Hızlı bir bilgi akışı ile tüm ekibe kahvaltılarını yapmaları ve ekip liderinden gelecek bilgileri beklemeleri istendi. Gün içinde uzun süre hava düzelmedi, görüş mesafesi 10 m’ye kadar düşmüştü, sürekli olarak çadırlarımızı temizleme gayretindeydik, her ne kadar çadırlarımızın dışını temizlesek de havalandırma bölgelerinden içeriye giren tipi çadır içini de kaplamaya devam ediyordu. Saat 12:00 civarında çadırın içinden güneşin ısısı ve ışığı hissedildi, hem çadırların kontrolü hem de çevre kontrolü için çadırlarımızdan çıktık ve muhteşem manzarayı ve karşıdan gelen devasa fırtına bulutlarını izlemeye başladık ve derken 4 gündür zirvesi görünmeyen Ağrı dağı bize zirvesinin birkaç dakikalığına gösterdi ve umutlandırdı ancak çok geçmeden hava ciddi anlamda bozuldu ve tekrar çadırlarımıza döndük. Gün boyu rutin olarak çadırların iç ve dışında kar temizleme çalışmalarına devam ettik. Günün kalanını çadırlar arasında misafirleşerek ve bilgi paylaşımlarında bulunarak geçirdik ve akıllardaki tek soru olan “yarın hava durumu nasıl olacak?” sorusu ile mutlak sessizliğe geçtik, saat 22:00.

19 Mart 2021 (5.Gün):

Sabah 07.30 civarında Ekip lideri Sönmez Erkaya tarafından gelecek bilgiyi beklerken, zirve hedefinin artık burda sona erdiğini anlatıyordu bize hava şartları. 08:00, Ekip liderinden gelen karar ile artık dönmemiz gerektiğini ve herkesin kahvaltısını yapıp çadırların içinde çantalar hazır vaziyette beklemesi bilgisi gelmişti. Pandemi ve diğer şartlara rağmen alınan onca zorlu izine karşın bu defa Ağrı dağı izin vermemişti zirvesine ulaşmamıza, çok üzüldük ancak Dağcılık da bu değil miydi zaten? Sınırlarını bilen, dağa saygı duyan, dönmesi gereken noktayı iyi bilen yani dağ ile inatlaşmamak gerektiğini iyi bilen bireylerin yaptığı bir branştı Dağcılık. Bu noktaya kadar ulaşmış olmanın haklı gururuyla sağ salim dağdan inebilmek üzere Ekip liderinden gelen bilgi üzerine çadırlarımızı toplamaya başladık ve 10:00 civarında yoğun fırtınada dönüşe geçtik ve maalesef yine batak karın esiri olduk, artık daha çok kar vardı zeminde, zaman zaman kar üzerinde yürümek zorlaşıyor ve kar üstünde baskıyı geniş alana yaymak üzere sürünerek ileriyorduk. Tipi sebebiyle hissedilen sıcaklık ciddi anlamda düşmüş ve burnumun ucunun donmaya başladığını hissediyor ve sürekli olarak ısıtmaya çalışıyordum, mola vermenin bile mümkün olmadığı bir havaydı, durduğumuz zaman üşüyorduk haliyle tempomuzu koruyarak devam etmeliydik, sabit bir hızda durmadan yola devam ettik ve saat 12:50 gibi ana kampımıza ulaştık, yarım saatlik bir mola ile benim çadırım toplandı, burda bırakılan malzemelerde çantalara yerleştirildi ve hızlı bir şekilde dönüşe devam edildi. Hava zaman zaman ciddi anlamda sertleşiyor, zeminde batak kar ile geçen kilometreler bitmek bilmiyordu. Saat 16:40 civarında rotada artık daha az kar olması sebebiyle rahat ve hızlı ilerleyebiliyorduk. 17:15 gibi 2150 m’de bulunan başlangıç noktamıza ulaşmış ve bizi bekleyen servis aracımıza çantalarımızı yerleştirmeye başlamıştık dağdan ayrılırken son bir fotoğraf çekindik ve dağa saygılarımıza sunarak uzaklaşmaya başladık. 17:30 civalarında Ağrı dağı ilk defa bu kadar net bir şekilde zirvesini bizlere gösterdi ve bir sonraki Ağrı faaliyetimizin hayalleri ile bizi başbaşa bıraktı. 18:25’de bağ evine ulaştık, çok zorlu geçen bir Ağrı dağı kış faaliyetinden sağsalim ve herhangi bir sakatlık yaşamadan dönmüş olmamız takdire şayandı zira en küçük hata bile ciddi bir sorun yaşamamıza sebep olabilirdi, böylesine zorlu kış faaliyetlerinde zirve büyük bir ödüldür ancak geri dönebilmenin yaşattığı mutluluğu ifade etmek gerçekten imkansız ve yüzlerimizin yorgun ifadesine rağmen zihnimizde ki mutluluk gözlerimizden görülebiliyor halde önce malzemelerimizin temizliği ardından da kendi temizliğimizi yaptıktan sonra akşam yemeği yedik ve son bir faaliyet değerlendirmesi yapıldıktan sonra 24:00 mutlak sessizlik.

20 Mart 2021 (6.Gün):

Sabah 08:00’da ekip olarak uyandık, çok keyifli bir kahvaltı ve hazırlıkların ardından, birbirine güvenerek yola çıkmış, gerektiği zaman canlarını birbirine emnanet etmiş 10 kişinin artık vedalaşma vakti gelmişti, ekipden 7 kişi uçak ile İstanbul’a, 2 kişi şahsi araçları ile Samsun’a, 1 kişide Van’a gitme planıyla, bir sonraki faaliyette biraraya gelmek üzere vedalaştık ve ayrıldık.

Faaliyet raporunu yazan: Hakan Öz

1 mesaj var - "Sorularınızı aşağıda ekleyebilirsiniz"

• comment-avatar
    Zafir sezer
    25 Mart 2021 (17:58)
    Yanıtla

Öncelikle faaliyet rapor detayınız için teşekkür ler Sönmez hoca ve siz tüm ekibi gönülden kutlar zamanında dönüş kararınız içinde hepinizi tebrik ederim

Söylemek istediğiniz bir şey mi var?