Hasandağ Yılankar Rotası Yaz Tırmanış Faaliyeti

Faaliyeti Düzenleyen: Klosdağ İhtisas Kulübü
Faaliyet Sorumlusu: Sönmez ERKAYA
Rota: Yılankar rotası
Teknik Malzemeler: Krampon, Klasik Kazma, Emniyet kolonu, Karabina, İp, Ara ve ana emniyet malzemeleri, Kask, İlk yardım çantası, Bivak, Telsiz, GPS
Hava Durumu: C.tesi kapalı tahmini 10 derece Pazar(tırmanış günü) 12 derece hava açık, zirve rüzgârlı
Sporcular: 1 Antrenör Sönmez ERKAYA 8 sporcu Recep KULABER, Alican AKYÜZ, Ahmet Balpınar, Mustafa Ege KURAL, Aslıhan YILMAZ, Tanju UĞUZTEMUR, Ela VARIŞLI, Mehmet YÖRÜK
Raportör: Recep KULABER

1.sezon 4.bölüm

HASANDAĞ
‘Dağ başında ermişlik maharet değildir. Asıl maharet güzel kadınlar arasında ermiş kalabilmektir’ ALİ BABA

Hasandağ
Aksaray ve Niğde ili sınırları içinde yer alan Hasan Dağı, deniz seviyesinden 3268 metre yüksekliktedir. Volkanik bir dağ olan Hasan Dağı büyük ve küçük Hasan Dağı olarak adlandırılan iki kratere sahiptir. Aynı zamanda Kapadokya’nın ve Ihlara Vadisi’nin mimarı olan Hasan dağı 1750 metreye kadar meşe ormanlarıyla kaplı olan ve eteklerinde, bugünkü adıyla Nora isminde bir antik Roma kenti yer alır. İç Anadolu Bölgesinin Erciyes Dağından sonraki en yüksek dağı olan Hasan Dağı’nın, Güneydoğu yönüne bakarsanız Erciyes Dağı, güney yönünde Aladağlar, güneybatı Bolkarlar, kuzeybatı Tuz gölü ve sonsuzcasına uzanıp giden bozkırlar. Ayrıca anlatılmakta olan bir de efsanesi vardır.

Hasan dağı ve efsanesi
Efsaneye göre; Hasan Dede dağda yalnız başına yaşayan bilge bir insandır. Aksaray’da yaşayan ve hamamda çalışan Ali Baba adındaki bir dervişle samimi bir dostluğu varmış. Günün birinde Ali Baba, Hasan Dede’yi ziyaret etmiş. Ziyareti sırasında elinde olan mendilinin içinde bir kor bulunmaktaymış, ama kor parçası sohbet ettikleri süre boyunca mendile hiçbir zarar vermemiş. Başka bir zaman Hasan Dede Aksaray’a gider ve Ali Baba’yı ziyaret eder. Onun da elinde bir mendil varmış, ama onun mendilinin içinde bir miktar kar bulunuyormuş. İçinde kar olan mendille hamamda Ali Babayla sohbet ederken mendildeki kar bir damla bile erimemiş. Hasan Dede’nin gözü hamamdan çıkmakta olan kadınlara takılınca, mendilindeki kar erimeye başlamış. Bu durumu gören Ali Baba, Hasan Dede’ye bakarak, “Hasan Dede, dağ başında ermişlik maharet değildir. Asıl maharet güzel kadınlar arasında ermiş kalabilmektir.” der. Ali Baba’nın Hasan Dede’ye söylediği bu söz, gerektiği durumlarda bir özdeyiş gibi yöre halkı tarafından kullanılmaktadır. Hasan Dede vasiyeti üzerine dağın zirvesine gömülmüş ve dağ Hasan Dağı adını almıştır. Hasan Dağı’na gidenler krater gölünün sırtında bulunan mezarını görme imkânına sahipler.

Hasandağı faaliyeti
Klosdag kulübünün yıllık programında yer olan faaliyet tarihi gelip çatmıştı. Üç farklı rotanın birini, ekibin ve dağın genel durumuna bakılarak karar verilecekti. Bu düşünceler ile hazırlıklarımızı yapıp yola koyulduk.

13 Nisan 2018
Saat 10:30 da İncirli’den hareket eden aracımız 9 kişilik ekip üyelerini farklı ilçelerden alarak Aksaray’a hareket ediyoruz.

14 Nisan 2018
Saat 07:30
Aksaray’a geldiğimizde Gelin gibi Süslü Hasandağı bizi karşılıyor, sonsuzcasına uzanıp giden bozkırın ortasında karla kaplı Hasandağ’ı manzarası moralimizi yükseltiyor. Bu görsellik gecenin yol yorgunluğunu üstümüzden attırıyor. Fakat umduğumuzdan daha fazla kar var.

Saat 08:30
Helvadere’de güzel bir kahvaltı mekânı bulamayınca Selimiye beldesinde çatlağın yerine geliyoruz burada dere kenarında harika bir kahvaltı yapıp erzak ihtiyaçlarımızı bu sevimli kasabadan karşılıyoruz. Bu arada bölge, özellikle yaz aylarında su konusunda oldukça sıkıntılıdır. Kışın kar eritebilirsiniz, ancak Nisan’dan itibaren suyunuzu mutlaka yanınızda getirin.

Saat 15:30
Ihlara vadisi gezisinden sonra Karbeyaz otelin yakınına kamp yapacağımız alana gelip hızlıcana kamp atıyoruz(irtifa 1970m). Zirve toplantısı saat 17:00 kadar serbest zaman.

Saat 17:00
Harika bir güneşli havada sönmez hoca teknik toplantıya başlıyor. Tırmanış ile ilgili bilgiler verip riskler ile ilgili bizlere tecrübelerini aktarıyor. Bu arada tırmanacağımız rota belli oluyor Yılankar. Farklı bir rotadan Hasan dağına çıkacağım için seviniyorum.

Saat 18:00
Teknik toplantı sonrası Can ile beraber Hasandağı’na uyum tırmanışı yapıyoruz. Bir saat sonra hedeflediğimiz kaya babasına ulaşıp üstüne çıkıp gözümüzün alabildiğine uzanan ova manzarasını seyredip, sohbete dalıyoruz. Gök gürültüsü bize yağmur geliyor diye uyarıyor. Çok hızlı bir şekilde ıslanmadan çadırımıza ulaşmak için acele ediyoruz. Az ıslaklıkla atlatıyoruz.

15 Nisan 2018
Saat 02:00
Uykudan uyanıyoruz. Akşamdan zirve çantamızı hazırladığımızdan diğer hazırlıklarımızı stressiz ve keyifle yapıp hareket saati 03:00 bekliyoruz.

Saat 03:00
Pırıl pırıl yıldızların göründüğü bir havada zirveye hareket ediyoruz. Saat 05:00 de kar parkuruna girince kramponlarımızı giyip kazmalarımızı elimize alıyoruz.

Saat 06:25
İlk uzun molamızı kulvarın hemen ağzında ve havanın aydınlandığı bir zamanda veriyoruz. Enerjimizi yükseltmek için atıştırmalık yiyip sıcak sıvı alıyoruz.

Gittikçe eğimi artan rotada iz açmak için hoca üç kişiyi görevlendiriyor. Kar çok sert ve iz açmak kolay değil fakat imdadımıza tahminen bir gün önce çıkan dağcıların ayak izleri yetişiyor. Ayak izlerini belirginleştirip basarak yükseliyoruz. Arkaya bakmamaya çalışıyoruz az da olsa boşluk hissini buralarda yaşıyorsunuz. Kulvarda kayarak düşerseniz kulvar başına, hatta daha aşağılara sürüklenme ihtimaliniz yüksek. Eğer kayaya denk gelmezseniz (düşük bir olasılık) hasarsız atlatabilirsiniz.

Saat 08:25
Rüzgâr ile beraber Kratere varıyoruz. Hoca arkadan kızgın bir şekilde bize sesleniyor. Tanju ile beraber ekipten uzaklaştığımız için azar işitiyoruz. Haklı disiplin şart.

Ekip kraterin hemen yamacında mola veriyor. Çünkü burada rüzgâr nispeten daha az.
Saat 09:40
Hasandağı büyük zirveye çok rüzgârlı bir havada 9 sporcu ile ulaşıyoruz.

Hasandağ

Çok hızlı bir şekilde tören ve fotoğraf çekimlerini yaparak aşağıya hareket ediyoruz.

Krater ağzına gelince hoca kar, buzda düşme ile ilgili çok uygun bir parkur olduğunu söyleyerek hepimizin kraterin yatağına kadar kaymamızı söylüyor. Önce gurup tedirgin olsa da daha sonra keyif alıyoruz. Krater yatağına varınca, niye iki zirve olmasın diyoruz ve gurubun yarısı ikinci küçük zirveye hareket ediyoruz. 15 dk. sonra ikinci zirve Hasandağı küçük zirvedeyiz.

Saat 10:45
İnişe geçiyoruz, krater yamacında yıkık dökük kayaların üzerinde zor hava koşullarına rağmen silinmemiş sanırım Latince yazıları incelerken acaba burası ile ilgili kaynak var mı diye aklıma düşüyor.

Saat 14:00
İki sporcu arkadaşımız kondisyon ile sorun yaşasa da sorunsuz bir şekilde kampımıza varıyoruz. Bu arada rotayı ölçen Sönmez hoca şu notu eklememi istiyor “Çıktığımız rota git gel yaklaşık 10 km. Ayrıca normal kilometreye vurduğumuzda bunu 4 ile çarpın. Gerçi 40-50 km. bile yürünse, yine efor ve depar olarak asla bir dağ çıkışının yerini alamaz. Bunda iki önemli ana etken var. Birinde irtifa farkı, diğerinde ise arazinin engebeli, düzenli yürüyüş-iniş uygun olmaması. Volkanik dağların çoğunda bu unsur geçerlidir ”

Recep KULABER

Henüz bir yanıt yok - "Sorularınızı aşağıda ekleyebilirsiniz"

Söylemek istediğiniz bir şey mi var?