Süphan Dağı Kış Zirve Tırmanış Faaliyeti – Aralık 2020

Faaliyetin Adı: SÜPHAN DAĞI KIŞ ZİRVE TIRMANIŞ FAALİYETİ 23-26 Aralık 2020
Faaliyet Tarihi: 23-27 Aralık 2020
Faaliyeti Düzenleyen: KLOSDAG – Kulvar Lokal Santral Dağcılık ve Doğa Sporları İhtisas kulübü
Faaliyet Sorumlusu: Sönmez ERKAYA, Recep KULABER
Faaliyet Bölgesi: Bitlis Türkiye
Rota: Klasik rota Doğu sırt
Faaliyet Zamanı: 18 Saat
Kamp Yeri: Kışkılı köyü
Teknik Malzemeler: (kişisel ve kamp malzemelerin dışında)1 ad tam ip,6 adet karabina, Ara emniyet malzemeleri, çok sayıda perlon, yardımcı ip, Emniyet kolonu, Telsiz, GPS. Krampon, klasik kazma, kürek.(Sadece GPS kullanıldı)
Hava Durumu: Zirve gecesi -15 –Gündüz -3 derece hafif rüzgârlı, hava açık.
Sporcular: Sönmez ERKAYA, Recep KULABER, Sefer ÖZTÜRK, Hatice ERENER,
Ahmet BALPINAR, Seval SAYAR, Yasemin KAPIYOLDAŞ, Berk ARIKAN, Mehmet Ali BOZBAY,
F.Belgin ALBAYRAM, Haluk KİRMAN.

SÜPHAN DAĞI 4058
Doğu Anadolu Bölgesi’nde Van gölünün kuzeyinde Türkiye’nin üçüncü en yüksek dağı olan
Süphan Dağı, Patnos ve Adilcevaz dolaylarında yükselmektedir. Dağ Patnos Malazgirt Ahlat ve
Adilcevaz sınırları içinde yer almaktadır. Doruk tırmanışına doğu rotasında Aydınlar, güney
rotasında ise Harmantepe köyünden başlanır. Tırmanış sırasında Van gölü birbirinden değişik ve
güzel görüntüler sunar. Birçok zirvesi vardır en yüksek zirvesi 4058 metre yükseklikteki
Sandıktepe’dir. Sönmüş bir volkan olan Süphan dağı zirve tepesindeki düzlükte genişçe küçük
buzul gölleri bulunur. Doruk bir örtü buzulu ile kaplıdır. Son püskürmesini Milattan Önce 8000
yılında gerçekleşmiş olduğu düşünülüyor. Dağın çevresindeki volkanik düzlüklerdeki verimli
topraklarda tarım gelişmiştir.

PROGRAM AKIŞI:

23.12.2020

Saat 05:00

İstanbul Halkalıda ikamet ettiğim evimden çıkıp, toplu taşıma araçları ile Sabiha Gökçen
havalimanına gittim. Sporcu arkadaşlarımla buluşup, Saat 09,00 da kalkan uçakla Van’a uçtuk.
Van havalimanında İstanbul’dan diğer uçakla gelen arkadaşlarımızla buluştuk. İzmir’den gelecek
Belgin ve Berkle le Van’da buluşacağız.

Saat 10:50

Burası İstanbul’dan daha soğuk ve şehri çevreleyen zirveler kar altında. Bu görüntü şehre güzellik
katmış. Faaliyet süreci içerisinde bizi taşıyacak minibüs şoförü ile iletişime geçtik. Van’a hareket
ederek kısa süre içerisinde ulaştık. Önce Bu şehirde yaşayan ekibimizden Mehmet ali’ ile buluşup
sipariş ettiğimiz kartuşlarımızı aldık. İzmir’den gelen iki arkadaşımız da geldiğinde ekip hazırdı.
Kar yağışı altında yemek ve faaliyet alışverişimizi yaptık. Adilcevaz’a yolculuğumuz için artık
hazırız.

Saat 15:40

Yer yer Van gölü ve kar manzarası eşliğinde seyahat ederek saat 18:20’de
Adilcevaz’a(1630m)ulaştık. Otogardaki SÜPHANDOSD dağcılık kulübünün işletmesini yaptığı
otele geçip, çantalarımızı bıraktık, bu gece burada konaklayacağız. Jandarma kaydı ve
Yemeğimizi yemek için kasabada küçük bir tur attık. Daha sonra otele geçip teknik toplantı yapıp
uyuduk.

24 Aralık 2020

Saat 10:00

Ertesi gün güzel bir kahvaltıdan sonra çantalarımızı aracımıza yükledik. 11 kişi ile Kışgılı köyüne
hareket ettik. Araçla Aydınlar belde yoluna saptığımızda kardan dolayı sadece tek şerit yol açık
olduğunu gördük. Aracımız yavaşça yol alıp saat 10:30 da Aydınlar beldesine ulaştık. Yükseklik
2100 m olan bu beldeden sonra köye çıkan yol kapalıydı. Bu durumu öngörüp Bir gün öncesinden
araç şoförümüz Vahdettin sayesinde sönmez hoca Aydınlar belediye başkanı ile temas sağlamış
ve kışgılı köyüne çıkmak için önümüze iş makinesi tahsis edeceği sözü almıştı. İş makinası bizi
bekliyordu. Yolda çokça birikmiş karı zor bela açarak aracımızla yavaşça ilerlememizi sağladı.
Süphan Kış Tırmanışı
Köye 1 km kala artık aracımız ilerleyemeyince inmek zorunda kaldık. Çantaları sırtladık ve Kışgılı
köyüne yürüdük.

Saat 12:50

Rüzgârlı ve soğuk bir havada Türkiye’nin en yüksek köylerinden biri olan Kışgılı(2340m) köyüne
vardık. Hoca rüzgârdan dolayı bu gece köyde kalacağımızı söyledi. Muhtar ve Köy sakinleri ile
temastan sonra bize köy halkının kullandığı bir bina tahsis edilince çok sevindik. Hızlı cana
yerleştik.

25 Aralık 2020

Dünkü fırtına dinmişti. Kışgılı köyünde Güzel bir havada dağcılar için konforlu bir alanda uyandık.
Kaldığımız yerin konforu bizi at yaylasındaki kuracağımız çadır kampını iptal ettirmişti.1,5 saat
erken kalkıp bu konfor için rotayı uzatabilirdik. Zirve çıkışımızı bu noktadan yapma kararı aldık.
Köyde kalacak, zirve yolculuğumuza gece başlayacağız.

Saat 13:10

Uyum tırmanışı ve iz açmak için at yaylasına yükselmeye başladık. Yavaş ve eğlenceli tırmanıştan
sonra 1,5 saat sonra At yayla altı düzlüğe vardık. Yükseklik 2576m.

Saat 16:10

Yaylada 30 dk. dinlenip zaman geçirdikten sonra 50 dk. Da köye indik. Akşam zirve saatine kadar
yemek ve son hazırlıklarımızı yaptık.

Saat 23:00

Faaliyetin en önemli anı gelmişti. Zirve yolculuğuna 11 kişi ile başladık. Gündüz açtığımız izler
kapanmamış olması sevindiriciydi. Köyün üstündeki sırta vardığımızda bizi hafif bir rüzgâr
karşıladı. Fakat hava mevsime göre gayet iyiydi. Ay üstümüzde kar la örtülmüş coğrafyayı
aydınlatıyordu. Kafa lambalarımızı kapadık. Sırttan ilerleyerek At yaylasına rahat bir şekilde
ulaştık.

26 Aralık 2020

Yükselirken sağımızda kalan sırt eteğinin biraz üstünden yavaş bir şekilde yükseldik. Kar yapısı
toz kar şeklinde olup dere yatak ve çukurları doldurmuştu. Fakat rüzgâr alan sırtlarda nerdeyse
yoktu. İki üç arkadaşımızın iz açma gayreti ile ilerledik. Çığ olma ihtimali olan rotadan nizami
geçtik. Sağ sırt geçiş noktasına vardık. Hoca karın daha az olmasından Yükselirken solumuzda
kalan sırt rotasından gitmeye karar verdi. Doğu sırt Rotasına girdik, bitmeyecek gibi gelen rotadan
saatlerce yükseldik. Bu noktada kar hemen hemen olmadığından kramponlarımızı sırt
çantalarımızdan çıkarmadık. Nihayet arkamızda kalan Van gölünün üstü kızıla boyandı. Ardından
güneş kendini göstermesi ile ısındık, moraller tekrar yükseldi. Bu noktada mola verip manzaranın
keyfini çıkarttık.
Süphan Kış Tırmanışı
Artık tırmanış sırasında soluklanırken Van gölü bize birbirinden değişik ve güzel görüntüler
sunacaktı. Saatler sonra ekipte yorgunluk belirtileri görülmeye başlamış ve 3-4 kişi geride kalmıştı.
Bu noktada Yasemin zirveye gelmeyip bekleme kararı aldı.

Saat 11:10

Küçük süphan kaldera(3752m) zirvesindeyiz. Burası zirvenin hemen altında düz sayabileceğimiz
bir alan. Süphan zirveleri hemen üstümüzde.
Süphan Kış Tırmanışı
Önden çıktığımız için ekibin diğer sporcularını bekledik. Bu esnada sönmez hoca ile ayaküstü
değerlendirme yaptık. Hoca Yasemin’in iniş rotasında bizi beklemesi ve 2-3 arkadaşın çok fazla
yorgun olması sebebi ile biraz kaygılı olduğunu ve bu zirvenin ekip için yeterli olduğu kararını
veriyor. Ayrıca zirveye gitmek isteyen sporcular için ekibi bu sebeple bölmeyeceğini söyledi. Bu
karardan sonra bu zirvenin tadını çıkartıp zirve manzarasının tadını çıkartmak kaldı. Dinlenip,
Keyfini çıkartıp bol bol fotoğraf çekildik.

Saat 11:50

Daha sonra Kampa inişe başladık. Önce 15,20 de At yaylasına Saat 16,25’da çok yorgun bir
şekilde Kışgılı köyüne geldik. Akşam burada uyuyacağız

27 Aralık 2020

Saat 09:45

Sabah aracımızın köye kadar gelmesine seviniyoruz. Hızlı cana toplanıp önce Aydınlar, Adilcevaz
ve Van’a geri dönüyoruz. Öğleden sonra uçacağız.
Süphan Kış Tırmanışı
Bu faaliyeti gerçekleştirmek için katkıları olan başta sönmez Erkaya hocamıza Bitlis vali ve
çalışanlarına Aydınlar belediye başkanına Adilcevaz Jandarma Komutanlarımıza, Kışgılı köy
sakinlerine, Şoförümüz Vahdettin’e teşekkürler.

Faaliyet raporunu yazan: Recep KULABER

1 mesaj var - "Sorularınızı aşağıda ekleyebilirsiniz"

• comment-avatar
    Fatma
    1 Haziran 2021 (19:37)
    Yanıtla

Kaydımı yaptırıp da soğuk korkumdan dolayı katılamadığım bir faaliyetti.Raporu şimdi okuyabildim. Katılanları tebrik editorum Sönmez Hoca korku cesaretin kardeşidir dedi.Umarım ben de hazır olduğumda bu manzaraların tadını çıkarırım.Rapor güzel olmuş.👏👏

Söylemek istediğiniz bir şey mi var?